Jegyzőkönyv

Készült: Tibolddaróc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2015. július 27-

én 16 órai kezdettel megtartott üléséről

 

Az ülés helye: Községháza- kistanácskozó (3423 Tibolddaróc, Széchenyi út 1. sz.)

 

Jelen vannak: Dósa József polgármester, Nagy Sándor alpolgármester, Brezovcsik

Béla, Markó József Csaba, Novák Sándor, Pribéli Csaba György és Serfőző Lajos

István települési képviselők.

 

Tanácskozási joggal megjelentek: dr. Molnár Sándor jegyző

 

Napirend előtt:

 

Dósa József polgármester köszönti a települési képviselőket. Megállapítja, hogy az ülés határozatképes, mivel a Képviselő-testület mind a 7 ragja jelen van – így az ülést megnyitja.

 

A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, egyhangú szavazással – 7 szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül – Markó József Csaba és Pribéli Csaba György települési képviselőket bízza meg a jegyzőkönyv hitelesítésével.

 

Ezt követően a polgármester a meghívóban foglaltak alapján tesz javaslatot az ülés napirendjére, amit a Képviselő-testület egyhangú szavazással – 7 szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül – a következő szerint fogad el:

 

Napirend:

 

  1. Napelemes rendszerek kialakítása Tibolddaróc Község közintézményein” című, KEOP-4.10.0/N/14-2014-0411 azonosító számú pályázat szerinti projekt kivitelezőjének kiválasztása, kivitelezési szerződés megkötése.

Előadó:Dósa József polgármester

dr. Molnár Sándor jegyző

 

  1. Önkormányzati bérlakásokra vonatkozó kérelmek.

Előadó:Dósa József polgármester

 

  1. Indítványok, javaslatok.

 

 

 

Napirend tárgyalása:

 

  1. Napelemes rendszerek kialakítása Tibolddaróc Község közintézményein” című, KEOP-4.10.0/N/14-2014-0411 azonosító számú pályázat szerinti projekt kivitelezőjének kiválasztása, kivitelezési szerződés megkötése.

Előadó:Dósa József polgármester

dr. Molnár Sándor jegyző

(kifizetési szerződés tervezete a jkv-hoz csatolva van)

 

Dósa József polgármester: Akkor rögtön rá is térhetünk az első napirendi pontunkra. „Napelemes rendszerek kialakítása Tibolddaróc Község közintézményein” című pályázatunkra. Még az előző testület indította el ezt a pályázatot, ami nyert. Igaz csökkentett összeggel, de most elérkeztünk odáig, hogy bár már akkor is úgy indult a pályázat, hogy megneveztük a lehetséges kivitelezőjét, de azon most változtatnunk kellett. Azt nem tudom milyen okokból, Jegyző Úr el fogja mondani. Most az a feladatunk, hogy a 3 beadott pályázat közül az Önkormányzat számára a legjobbat kiválasszuk. Akkor Jegyző Urat megkérem, hogy ismertesse.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Emlékeznek a Képviselők, hogy szó volt már arról, hogy az Önkormányzat ezt még az elmúlt évben adta be, és akkor a pályázati kiírás az elbírálás alapjánál plusz pontokat lehetett szerezni akkor, hogyha úgy lett beadva a pályázat, hogy már feltételesen le is lett folytatva a közbeszerzési eljárás és megkötettek azok a szerződések köztük a kivitelezői szerződés is, ami a projekt megvalósításához szükséges. Ez a pályázat így lett elküldve. Így nyert a pályázat, de aztán a támogatásról döntő szerv az tájékoztatott bennünket, így a pályázat a projekt értékhatárok alapján nem minősül közbeszerzés kötelesnek illetőleg nem is kaptuk meg teljes mértékben a támogatott összeget, hanem csökkentett összegű támogatásról volt szó. Ezért a támogatói okirat megszerzéséhez módosítani kellett a számadatokat, illetőleg nyilatkozni kellett bizonyos kérdésekben, aminek az eredménye az lett, hogy a kiviteli szerződés kivételével az összes többi szerződés ami van az módosítással alkalmassá vált arra, hogy az új közben módosított pályázat kiírásnak is megfeleljen. Mivel azt nyilatkoztuk, hogy nem kívánunk közbeszerzési eljárást lefolytatni, illetőleg a megkötött kiviteli szerződés is más összegről szól, mint ami a csökkentett összeg alapján szólnia kellene, ezért a támogatás kezelővel folytatott konzultáció alapján egyértelművé vált. hogy az a szerződésmódosítással sem lesz alkalmas arra, hogy az Önkormányzat elhívja a támogatási összeget. Ezért egy nem közbeszerzési, hanem kifejezetten beszerzési eljárás került lefolytatásra az enerGO ZERO Kft által elkészített anyag alapján, és így három cégnek lett megküldve ez az ajánlati felhívás. Az egyik a Tiszta Energiák a Földért és az Emberért Kft. Ez egy budapesti székhelyű cég, meg lett küldve a Thermo Dizayn Kft-nek szintén budapesti székhelyű cég, és meg lett küldve a Triple E Kft-nek, budapesti cég. Ők tettek ajánlatot, az ajánlat felhívásban elbírálási szempontként az szerepelt, hogy az nyer, aki a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást tünteti fel, ami azt jelenti, hogy a legkisebb összegen kivitelezi ezt a napelemes rendszert. Igazándiból három ajánlat érkezett, amiből a legkedvezőbbet a Triple E Kft. tette. Itt az egyösszegű nettó ajánlati ár az 11.986.640.- forintról szól, míg a másik kettőnél ez magasabb összeg. A Tiszta Energiák a Földért és az Emberért Kft. esetében 12.072.000.- forint a nettó összege az ajánlatuknak. A Thermo Dizayn Kft-nél pedig. 12.070.000.- forint. Tehát a kettő között 2000.- forint van, de csak emlékeztetném, hogy a Triple E Kft-nek 11.986.640.- forintról szól. El kell mondani, hogy az árajánlatot július 24-én 1000 óráig lehetett határidőben benyújtottnak tekinteni. Így határidőben nyújtotta be a Tiszta Energiák a Földért és az Emberért Kft. valamint a Triple E Kft., a Thermo Dizayn Kft-nek az ügyvezetője pénteken 1000 óra után hívott fel, hogy nekik az emberük a megfelelő időben elindult, csak útközben balesetet szenvedett, és megkérdezte, hogy most egyáltalán elhozhatják-e még az ajánlatukat vagy sem. Én abból indultam ki, hogy sokkal jobb, hogyha több ajánlatot látunk és azt mondtam, hogy hozza el. Végül az övéké szólt erről a 12.070.000.- forintról. Fölmerültek ezzel a napelemes beruházással kapcsolatban kérdések, elsősorban műszaki kérdések, amelyekhez én nem értek, de Markó József képviselő átnézte ezeket az anyagokat és ezekkel kapcsolatban észrevételeket tett, amiket mi az enerGo ZERO Kft-nek továbbítottuk azzal a kéréssel, hogy minden egyes felvetéssel kapcsolatban érdemben és kimerítően válaszoljon, majd ezeket a kérdéseket, észrevételeket gondolom el fogod mondani, és ismerteted a képviselőkkel.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Igazából a tervvel van gondom. A kiírást nem láttam vagy a pályázatot, hogy ez 100% hasznosításra vonatkozik, mármint az elfogyasztott villamos energiának a 100%-os napelemes pótlására vagy nem. Ezt ti tudjátok. Na most ez viszont nagyjából olyan 70%-os hatásfokot jelent majd nekünk. Szóval egy 30%-ot még fizetnünk kell az áramszolgáltatónak. Ezt tettem fel kérdésnek, hogy miért lett betervezve a rendszer és igazából az, hogyha ezt a maradék pár százalékot megcsinálják ingyen nekünk, akkor mikor csinálják meg és hogy ezt esetleg a kivitelező fogja-e tudni megcsinálni fizikailag. Mert ha úgy tesszük fel a napelemeket, hogy erre a teljesítményre és a maradékot 5-6 darab napelemet hova fogják tenni? Itt még felmerült az is, hogy az inverter nem fogja bírni ezt a teljesítményt esetleg. Amit most leakarnak tenni terv szerint, hogyha felbővítik 100%-ra akkor az inverter kicsi lesz. Akkor ingyen cserélik nekünk vagy ez hogy lesz? Ilyen kérdések merültek fel, amire még eddig válasz nem igazán érkezett.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Illetőleg szerepelt ebbe az észrevételekbe az is, hogy van olyan inverter, ami elvileg bővíthető…

 

Dósa József polgármester: Amelyik elbírja a bővítést.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Vagy nem. Itt a teljesítmény…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Még erről kellene szólni néhány szót.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Igen. Mondjuk a Községházának 4500 kw/h a fogyasztása, 4 kw-os napelem rendszert tervezett a tervező cég, és egy 4 kw alatti inverter lesz idetéve például. Itt majd cserével oldják meg a bővítést az invertereknek a cseréjével is.

 

Dósa József polgármester: Igen, mert Józsi mikor ezeket elmondta nekünk, mi rögtön felhívtuk a Pártos Dénest, és ő telefonon azt mondta nekem, hogy ezt monitoringozzák ezt a rendszert. Tudnia kell azokat a teljesítményeket, amik le vannak írva a pályázatba. Ez 3 év átlagát veszik, és ő azt mondta nekem, hogy 1 év után ők fogják látni, hogy tudja-e a rendszer azt amit kell, mert amikor az első lehetséges kivitelezővel beszélgettünk ő csinálta a terveket, ő azt mondta, hogy minden túl van tervezve. Bele van tervezve, hogy melyik oldalra kerül, bele van tervezve, hogy faárnyékolt stb. Most ehhez képest lesz…

 

Markó József Csaba települési képviselő: Ugye 2 terv volt. Az első terv az egy kicsit konkrétabb volt, ott le volt írva, hogy mit szeretnének pontosan. A második terv, ami alapján kivitelezésre kerül az egy elnagyolt valami.

 

Dósa József polgármester: Ott is le van írva, hogy milyen típusú.

Markó József Csaba települési képviselő: Nincs. Az, hogy mennyit fog termelni a napelem az nincs leírva. Az elsőbe le volt írva.

 

Dósa József polgármester: Azt mondta nekünk szóban a két kivitelező, hogy 95%-ra állítják be…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Minimálisan 95%-ot tudnia kell az európai szabvány szerint.

 

Markó József Csaba települési képviselő: 20 év múlva lesz 82% az rendben van, ………. de mondjuk, hogyha feltesszük ide a nyugati oldalra a napelemeket ez 70%-ot fog tudni ahhoz képest, mintha délre néz 40-45 fokban. Ez nincs leírva a tervben. Az elsőben le volt írva, a másodikban már nem. Itt azért völgybe vagyunk, korán megy le a nap.

 

Dósa József polgármester: Mondom, azért is küldtünk e-mailt, hogy…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Egyébként a mai napon ő felhívott engem, és azt mondta, hogy az észrevételeid jelentős része megalapozott, de ezekkel a gondokkal tisztában vannak ők is. De az, hogy mégis így tervezték meg annak egyértelműen a pályázati kiírás az oka, illetőleg az a szabály, hogy pályázati pénzből 100% fölötti megtakarítást nem lehet támogatni, és azt ígérte, hogy minden egyes felvetésre írásban részletesen fognak reagálni.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Jó, rendben. Mondjuk egy 3000 W-os fogyasztáshoz 2,5 kW-os rendszert tervezni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Jó, én erre nem tudok mit mondani.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Ez már terv szerint is kevesebb.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Én a műszaki kérdésekhez nem értek.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Mindegy.

 

Dósa József polgármester: Ebbe már belenyúlni nem tudunk, ez ment be. De nyilván ezeket le kell velük íratni, hogyha ő azt mondja, hogy 3 év átlagában nézzük és egy 1 év után fogja bővíteni a rendszert, akkor ehhez majd ragaszkodhatunk, hogy…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A válaszukból egyébként nyilvánvalóan következne az, hogyha ők egy év után látják azt, hogy ez nem tudja azt amit kell, akkor természetesen nekik ezt bővíteni kell. Még azt hagy mondjam el, de nyilván látják a képviselők is, hogy közreadtunk egy táblázatot, mely tartalmazza azt, hogy bruttó összegekben hogyan néz ki a teljes projekt bekerülési költség, amely 18.240.394.- forintot jelent. Az, hogy hogyan néz ki az egyes projekt elemeket illetően. Itt azért mindenki láthatja, hogy meghatározó összeggel, 15.240.000.- forinttal szerepel a kivitelezés. Tehát ez nem egy kis összeg, ahhoz képest a többi az csak apró pénz.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Ennek a nagy része anyagköltség, úgyhogy…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Nyilván, hogy az is látszik, hogy ebből mennyi az anyag, így van.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Pont most mondtuk, hogy van itt 15.240.000.- forint bruttó összeg, amit nekünk megítéltek támogatást az 18. 240.394.- forint.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De ahhoz jönnek más egyéb költségek.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Azt látom igen, az előkészületi munkákat meg egyebeket, de nem hiszem, hogy az 3.000.000.- forintba fog kerülni.

 

Dósa József polgármester: De, az annyiba fog.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ezeket így fogadja el a pályázat kezelő. Én ezt azért adtam ki, mert most perpillanat a költségeket illetően ez él és ez a hatályos. Azért adtam ki, hogy ezt lássák a képviselők. Eredetileg egyébként a támogatási összeg az 18.500.631.- forint szólt, de amikor megtettük ezeket a pontosításokat, ez még csökkent és így lett ez a 18.240.394.- forint.

 

Dósa József polgármester: Valakinek még valamilyen kérdése ezzel kapcsolatban?

 

Markó József Csaba települési képviselő: Mivel ennek jövő hónap végére be kell menni…

 

Dósa József polgármester: Augusztus 31-ig.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Így van. Na most amit láttak a képviselők, mi kiküldtük a kiviteli szerződést és gondolom megnézték a képviselők. Ha azzal kapcsolatban nincs kérdés akkor én nem szeretnék rá kitérni, de készültem én is, tehát megjelöltem azokat a szerződéses pontokat, melyek az Önkormányzat számára jelentenek megfelelő biztosítékot ara nézve, hogyha bármi nem megfelelően sül el, akkor az önkormányzat érvényesíteni tudja az igényeit. Itt sok pont van amit én megjelöltem, ezek a zöldek mind azok. Én úgy érzem, hogy aki jogászként szerkesztette ezt az elsősorban az önkormányzat érdekét tartotta szem előtt.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ezt megkapták?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Igen, megkapták. Ajánlati felhívással együtt, tehát mind a három cég tudta azt, hogyha velük történik a szerződéskötés, akkor gyakorlatilag ezen feltételek alapján fog megtörténni. Ezt azért tartottam fontosnak kiküldeni pont azért, mert a Jóska csak érzékeltette azt, hogy ebbe vannak még homályos, tisztázatlan kérdések.

 

Markó József Csaba települési képviselő: A műszaki témában nagyon sok, műszakilag nem szól semmiről, a kivitelezési ajánlat megint nem, tehát műszakilag azt csinálnak amit akarnak.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Nem egészen, mert azért jogilag kötve vannak a szerződésben.

 

Markó József Csaba települési képviselő: De hogy mégis hogy csinálja az nincs benne.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Mit tudunk mi ezen változtatni? Azon kívül, hogy elkezdünk még beszélgetni két óra hosszát. Az volt az Önkormányzatnak az elképzelése, hogy a legolcsóbb árajánlatot fogadja el, most hogyha azt elfogadjuk, itt vannak észrevételek, amihez én nem tudok hozzászólni, mert semmilyen adat nem áll a birtokomban.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Ez a három ez ugyanaz.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Neked van három ugyanaz, nekem nincs egy sem. Nem is probléma, ez már azt hiszem, hogy márciustól húzódik ez az egész dolog körülbelül. Teljesen mindegy, ha némi időrendi különbség lenne a dolgokban, el kell fogadni ezt a legolcsóbb árajánlatot, amennyiben az árajánlattevő is bevállalja ezeket a feladatokat és akkor ki kell kérni azokra az észrevételekre ami van. Ezt vissza nem tudjuk tolni, mert ha visszatoljuk akkor önmagunkkal tolunk ki.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Kifutunk az időből.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én tisztelemben tartom ami észrevételed volt, le kell ütni ezt a dolgot.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Nekem is ez a véleményem, nyilván az elsődleges szempont az volt, hogy legolcsóbb legyen, nem biztos, hogy mindig a legolcsóbb a legjobb, de mivel összevetettük a három árajánlatot, még a termékeknek a típusa is szinte ugyanaz.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Teljesen ugyanaz, igen.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ugyanazok vannak benne fölsorolva, az összegekben minimális eltérés van, durván egy 100-150.000.- forintról van szó. Egyedül ami, ráadásul a legolcsóbb árajánlattevő mellett szól talán az, hogy ez a cégvezető ember ez volt egy helyszíni bejáráson itt.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A Madarasi Úr.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ő ismeri az épületeket, tudja, hogy mi hol. A többiekkel nem találkozott.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A többiek azok nem voltak itt.

 

A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, a jelenlévő és a döntéshozatalban is résztvevő 7 tagja szavazásával - 6 szavazattal, ellenszavazat nélkül, 1 tartózkodás mellett – meghozza a következő határozatát:

 

Tibolddaróc Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

29/2015 (VII.27.) Kt. határozata

 

Tárgy:Napelemes rendszerek kialakítása Tibolddaróc Község közintézményein” című, KEOP-4.10.0/N/14-2014-0411 azonosító számú pályázat szerinti projekt kivitelezőjének kiválasztása, kivitelezési szerződés megkötése.

 

A Képviselő-testület a „Napelemes rendszerek kialakítása Tibolddaróc Község közintézményein” című, KEOP-4.10.0/N/14-2014-0411 azonosító számú pályázat szerinti projekt kivitelezésére, figyelemmel az ajánlattételi felhívás 7) pontjában rögzített értékelési szempontra – ami a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás – a triple E Kft-vel köt szerződést.

 

A triple E Kft-vel (1139 Budapest, Üteg u. 19. 5. EM 501., adószám: 22655921-2-41) az általa megajánlott 11.986.640.- Ft-os egyösszegű nettó árajánlati áron, a jegyzőkönyvhöz csatolt kivitelezési-szerződés tervezete szerinti formában és tartalommal kell szerződést kötni.

 

A Képviselő-testület felkéri és felhatalmazza a polgármestert, hogy erről a döntésről az ajánlattevőket értesítse, valamint felhatalmazást ad részére a kivitelezési szerződés megkötésére.

 

Határidő:azonnal, illetve 2015. augusztus

Felelős:Dósa József polgármester

 

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Bocsánat, közbe hagy szóljak már, ugyan megszavaztam, de ennek a cégnek van a legkevesebb referenciája.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ezért tartózkodtam.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Egy pillanat, tehát ez úgy szólt, hogy ők megjelölhettek szabadon egy referencia munkát ebben a témakörben, amit…

 

Markó József Csaba települési képviselő: Ehhez hagy szóljak hozzá. Tavaly alakult ez a cég, úgy néz ki az árbevételük alapján. A többieknek ilyen 600-800.000.000.- forintos árbevételük volt az előző években is. Nekik tavaly volt 4.000.000.- forint előtte meg nulla.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Lehet, hogy pont azért alakultak.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: A három árajánlat között nincs olyan számottevő különbség.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Nincs.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én azt mondom, hogy akinek a legjobb referenciája van csak azt kéne megszavaznunk szerintem. Állítólag azt mondják, hogy nem egy nagy durranás ezt kivitelezni, ha idejönnek lehet, hogy naponként 1-1 meg is csinálnak. Az egész időben nem sokat fog igénybe venni, viszont csak meg kéne nézni, hogy ki az aki csinálja.

 

Dósa József polgármester: Most akkor mit csináljunk? Már megszavaztuk.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A következőt kell tudni. Ennek az egésznek a kifizetése szállítói finanszírozással megy, tehát azt jelenti, hogy a támogatást kezelő szerv azután fogja kifizetni neki miután a sikeres műszaki átadás-átvétel megtörtént. Magyarán ez a dolog csökkenti azt a fajta veszélyt, hogy esetleg olyan cég…

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Garanciális feltételek?

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Belelapoztunk itt a három árajánlatba, és kérném jegyzőkönyvbe ezt is, hogy a mind a három árajánlatot egy és ugyanaz a cég csinálta külön bélyegzővel és külön aláírással szerepel. Ugyan arra a kaptafára készült mind a három, csak más számok vannak benne. Mind ugyanaz. Laponként megyek tovább, minden egyes lapon ugyanaz van. Még arra sem volt képes, hogy változtasson.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Formanyomtatvány.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Én nem vagyok írásszakértő.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én se vagyok, de legalább változtasson egy kicsit.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Egy postán érkezett, kettőt pedig személyesen hoztak be.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Különböző időkben jöttek.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én egyetlen egyet szeretnék mondani, Józsi figyelsz?

 

Markó József Csaba települési képviselő: Igen.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Márciustól téma ez az egész dolog. Kijött már erről egy anyag, ami túlzás is volt szerintem nekem kellett volna ennek ilyen mértékben kijönnie. Le voltak írva, hogy mit hol, az valamikor a nyár elején volt. Most elkezdünk itt beszélni dolgokról, egy ember előtt van három árajánlat, ez az árajánlat nem tegnap érkezett. Én azt szeretné kérni, ha legközelebb van ilyen, akkor oda kell tenni az anyag mellé, hogy érdemben tudjunk esetleg vitázni. Így nem tudunk vitázni Jegyző Úr. Nem tudok vitázni, mert bele se láttam.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Lajos, ezek az árajánlatok ezek egyösszegű árajánlatok. Ezek nem olyan mélységűek, hogy ebből én vagy bárki különösebb dolgot ki tudna olvasni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Akkor én azt mondom, hogy a referenciáról se tudok semmit, elnézést.

 

Dósa József polgármester: Az utolsó pénteken délbe érkezett.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Jó, megszavaztuk. Kész.

 

Dósa József polgármester: Tényleg azért mondom, hogy nagyon szűk volt, hogy haladjon az egész.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Én ezért tartózkodtam a szavazáskor.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Mindenkinek jogában volt úgy szavazni, ahogy akart.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ennyi. Nem kellett volna megszavazni.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Volt egy szavazás, döntöttünk. Mi tiszteletben tartjuk azt, hogy te tartózkodtál. Te meg azt tartsd tiszteletben, hogy ő máshogy szavazott.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De ő problémázik.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nekem meg vannak észrevételeim, az önkormányzati Képviselő-testületi ülésnek az előkészítésével kapcsolatban. Elnézést. Nem kell mindent az orrunkra kötni, de ha valamiről érdemben szeretnénk tárgyalni, arról azért minimális tájékozottsága legyen az embernek. Én már észrevettem, de ez már nem tartozik a témához, hogy a konyhánál a napelemek a tibolddaróci általános iskola tetejére vannak tervezve.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Így van.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Lehet, hogy az az alkalmas hely, az a mi tulajdonunk, részlet kérdése, hogy…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az a mérő miatt van úgy.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Az az épületre lett elhelyezve…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Jó, csak oda van írva alá, hogy Tibolddaróc Konyha.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Így van.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Na most…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De az nem a konyha, hanem az általános iskola.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Lajos, lehet is ebből gond, nem tudom én, mert a következő van. Tehát hiába lesz itt minden elvégezve, minden meg lesz a papírmunka stb., ezt is ki fognak jönni a pályázatkezelőtől a helyszínen ellenőrizni. Nyilván ők is látni fogják azt, hogy itt a konyha, ez meg az általános iskola.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Na jó, de gondolom a vezeték a konyhához fog vezetni úgy is. Nem fogják azt mondani, hogy a gesztenyefa alá kell betenni a napelemet.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Egy helyrajzi számú volt nem?

 

Nagy Sándor alpolgármester: Persze.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Hát akkor meg.

 

Dósa József polgármester: De leegyeztettük egyébként a KLIK-kel, hogy hozzájárulnak-e. Megkérdezték a pályázat szempontjából, hogy szabad-e ilyet csinálni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ha egy helyrajzi számon van, akkor nem lehet gond.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De a Jóskának azért küldtük ki, mert ő műszakilag is ért hozzá.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Jegyző Úr ez nem pont erre a témára vonatkozik.

 

Dósa József polgármester: Legközelebb akkor majd tartunk előtte egy 15 perces szünetet, mindenki át tudja tanulmányozni, és akkor utána…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: De tehetjük holnapra is. Nem kell hétfőre, hanem keddre és akkor van egy napja átnézni mindenkinek.

 

Markó József Csaba települési képviselő: 15 napunk van erre.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Józsi, 15 napunk van rá, hogy eldöntsük. Oké, persze, nagyon király, csak közben halad az idő.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Egy nap ide vagy oda. Vannak sürgős esetek, múltkor is volt sürgős eset, meg tudtuk beszélni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem akarja visszatolni ezt az egészet.

 

Dósa József polgármester: Ezt nem szabad elhúzni, mert legközelebb…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Igenis szükség van rá, kell. Én is megszavaztam, és azt sem tudom, hogy mit. Átlapoztam, végignéztem, mind a három ugyanarra a kaptafára készült.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De ezt mindenki tudja, hogy ezek a körök fel vannak osztva pontosan.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Most teljesen más körről beszélünk. Ez a kör már nem az a kör. Az, hogy nem tudtuk átnézni, mi most erről a körről beszéltünk.

 

Dósa József polgármester: Egyébként egy komoly dossziét kaptatok, ami a részletes tervet, a szerződést tartalmazta meg három árat.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Nem látom.

 

Dósa József polgármester: Akkor én is azt mondom, mint Csabi, hogy tartózkodni kellett volna.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Álljunk meg, egy pillanat. Én mire tartózkodtam? Én nem tudtam a három közül dönteni, én arra tartózkodtam. Én nem a projektre, hogy ne valósuljon meg.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Megint elmentünk a másik irányba. Ezt már egyszer megszavaztuk.

 

Dósa József polgármester: Akkor én azt kérem a Képviselőktől, hogyha nem elég tájékozottak, akkor ezt jelezzék felém. Előtte akkor, ne utána.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Amúgy a Pribéli Csabának az álláspontja következetes abból a szempontból, hogy hiába nézik meg a Képviselők az egyes cégeknek az árajánlatát, abból nem sok mindent látni és a cégeket meg nem ismerjük. Igaz Csaba?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Én ezért tartózkodtam. Nem azért tartózkodtam, hogy ne valósuljon meg, én azért, mert nem tudtam dönteni a három kivitelező közül. Ennyi. Ezért mondtam bátyának is, hogy akkor tartózkodni kellett volna.

 

Dósa József polgármester: Akkor napoljuk el, ha úgy érzik a Képviselők, hogy nem elég tájékozottak.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Akkor most Jegyző Úr szavaival élve mindannyian tájékozatlanok vagyunk ezekkel a cégekkel szemben.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Tájékozatlanok igen.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Akkor mindenki nullán van és nem fogadjuk el ezt a dolgot. Jegyző Úr, akkor hogy tudunk dönteni így? Néha bele kell menni a sötétbe.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ezt mondom én is.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De az előbb nem ezt mondta.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De azt mondtam, hogy valamilyen szinten értem azt, amit a Csaba mond.

 

Dósa József polgármester: Tényleg, ha legközelebb valaki úgy érzi, akkor ezt nyugodtan jelezze és akkor elnapoljuk.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Egyébként ebben a kérdésben ugyanott járunk, mint a más egyéb támogatott fejlesztéseknél, hogy volt egy nagy lobbink, segítettek és aztán ők megmondták, hogy ezekkel a cégekkel kell szerződni. Most is ugyanez megy. Hát nem ez megy?

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Hát akkor?

 

Dósa József polgármester: Akkor áttérhetünk a második napirendi pontunkra?

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Igen.

 

Dósa József polgármester: Önkormányzati bérlakásokra vonatkozó kérelmek. Gondolom mindenki elolvasta. Felszabadult egy önkormányzati bérlakásunk. Van, aki leakar költözni, vannak akik bele akarnak költözni. Ezzel kapcsolatosan kérném a véleményeket. Most úgy néz ki, hogy a közműszolgáltatóktól visszajelentettük a saját nevünkre az órákat, és akkor most az önkormányzat, mivel kiköltöztek és most mi fizetjük a számlát.

 

Markó József Csaba települési képviselő: A többiek nem kérték még a meghosszabbítást? Mert elvileg lejár minden szerződés.

 

Dósa József polgármester: Nem, mert arról volt szó, hogy erről majd beszélünk és ezt éppen most akarjuk megbeszélni az indítványok, javaslatokban. Arról volt szó, hogy erről mindenki gondolkodik, hogy milyen formában tudjuk.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor most kéne megbeszélni, hogy milyen formában.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Végig kellene gondolni azt, hogy ismerik a képviselők, hogy milyen családok laknak ott, hány gyerekkel, hogyan stb. Nyilván ennek a kérdésnek számtalan oldala van.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: A közüzemi szolgáltatással kapcsolatban csak annyit, hogy én már nagyon régen mondom, hogy másképp kellett volna csinálni abba az időbe is, tehát magyarul, hogy az önkormányzat fizesse ki a havi díjakat a bérleménnyel együtt, és ha ez nincs kárpótolva, kiegyenlítve akkor vége.

 

Dósa József polgármester: Az a baj, hogy nem az a díj, tehát az önkormányzat nem annyi díjat fizet, mint a … Ezért nem választottuk ezt akkor sem.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Jó. Valamivel többet fizet, de most a biztonság az viszont nekünk dolgozik.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Abba igaza van, olcsóbban kapja a bérleményt, ezért egy kicsit többet fizet az energiáért vagy a vízért.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: És akkor nem fordulhat elő, hogy valaki…250.000.- forintot, meg még leszerelték a villanyt az meg még 200.000.- forintba fog kerülni.

 

Dósa József polgármester: Egyébként most nézzük, hogyha valaki nem fizet.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ez így volt a múltban is, hogy odafigyelünk, de mégis megcsúszik a talaj.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A múltban volt példa arra, hogy az aki, elmaradásban volt, az megkereste a polgármestert és szociális szempontokra hivatkozva ígérgetett, hogy majd rendezni fogja, kölcsönt vesz fel. Vett is fel x összeget, rendezett belőle, de aztán a többit elköltötte és itt hagyott egy csomó tartozást.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Meg lehet vizsgálni annak is a lehetőségét, hogy a kártyás mérőknek a dolga az hogyan alakulna.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Egy helyen már van.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Szerintem már több helyen van.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Kártyás mérő szerintem nincs.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: A gázzal sokat buktunk, úgyhogy igaza van.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én azt mondtam annak idején, hogy ide ne költözzön be ezek közül senki. Én nem nyújtottam a kezem. Egyhez járultam hozzá, azt is megbántam.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor most az önkormányzati mérőket mi fizetjük?

 

Dósa József polgármester: Nem. Azt az egy lakást kellett visszajelenteni, mert nem volt új jelentkező, tehát ott valakinek lenni kellett. Az előző bérlő ő elköltözött, leírtuk az óraállást.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Értem. Itt azt kéne eldönteni, hogy milyen hosszú időre adjuk ki. 1+1 év vagy valamihez kössük. Vagy lakás előtakarékosság vagy kérjünk több pénzt, hogy az önkormányzat tegyen utána össze annyi pénzt. Beszéltünk már erről.

 

Dósa József polgármester: Most már aktuális. Valahogy egységesíteni kell. Tény, hogyha ez így fog maradni, akkor innen fognak nyugdíjba menni. Most éppen az Erdélyi Norbiék is házat keresnek, hogyha szocpolhoz tudnának jutni, akkor ők is költöznének.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ezt a legelején volt vétek szerintem kiadni.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én voltam, aki kezdeményezte, hogy 7.000.- forintról. 50%-kal emeltük. Ennek már …….Itt mellettem Hajner Feri. Még most is 11-12.000.- forint. Akkor is az volt, hogy nem lehet felemelni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Fel lehet, csak…

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Adjuk kedvezményesen, csak akkor egy részét tegye lakás előtakarékosságba, például Fundamenta vagy bármi, amiből 2-3 év múlva ha itt lakik a lakásba, akkor utána el tudjon indulni. Egy előtakarékossággal meg egy szocpollal már tudni venni itt egy ingatlant. Adjuk kedvezményesen, próbáljuk támogatni mert így van értelme, csak ne az, hogy 50 évre adjuk ki.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Ezek közül a mostani lakók közül kiből nézed ki ezt?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Most név nélkül nem fogom mondani, de…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én meg így mondtam általánosságban, hogy a mostani benne lakók közül senki erre nem képes, nem alkalmas.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Próbálni kell ösztönözni.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Nem tudod kötelezni arra, hogy adok neked 10.000.- forintért egy ingatlant, de még mellette be kell, hogy hozzanak 5.000.- forintos …

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De akkor adjuk ki 15.000.- forintért, és azt mondjuk, hogy azt az 5.000.- forintot betesszük lakáskasszába.

 

Dósa József polgármester: Úgy kell csinálni, hogy megemeljük a bérleti díjat és azt mondjuk, hogy 3. év végén mi ebből visszaadunk havi 5.000.- forintot támogatás jogcímen, ha itt vásárolsz lakást, és akkor ki kell költöznie és nem hosszabbítjuk meg.

 

Nagy Sándor alpolgármester: De hol tartsuk azt a pénzt?

 

Dósa József polgármester: A számlánkon.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Számlán kell tartani és mindig el kell különíteni. Azt a költségvetésbe mindig elkülöníted, és tudod, hogy mennyi van abban az alapban benne.

 

Dósa József polgármester: Én úgy gondolom, hogy az Önkormányzatnak elsődleges feladata az, hogy rászorultakon segítsen. Hogyha több szociális lakás van több szociális lakást kell szétosztani.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Csak nem örök időre.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ha most szétnézünk a jelenlegi állapotban, lehet, hogy találunk olyan személyt, akire azt mondjuk, hogy nem biztos, hogy itt lenne a helye. Oldja meg másképp.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Személyenként kellene megvizsgálni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Személyenként persze.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Igen, ezt aláírom. Most megint bejött egy dolog, ami még le sem járt az a határidő, mert még van 2-3 nap, mis most azokkal még nem is tárgyaltunk, nem is beszéltünk, de már előlegezzük meg xy személynek, hogy…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De beszélgessünk róla.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De ez nem úgy működik, hogy kitalálunk valamit és beszélgessünk róla. Valami elképzelés kellene.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Erről beszélünk most.

 

Dósa József polgármester: Ezt beszéljük.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Józsi, te mondtad, hogy keressünk olyan személyt aki kisgyerekes. Ide jönne, idecsábítani. Beszélgettünk azokkal az emberekkel akik laknak ezekbe a lakásokba, hogy akkor holnaputántól mégis mi az elképzelése?

 

Dósa József polgármester: Engem kerestek is.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem tudunk döntést hozni addig, míg nem hallottuk az ő véleményét.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Be kell őket hívni.

 

Dósa József polgármester: Megmondom őszintén én beszéltem velük, meg engem keresnek is, hogy hogyan lesz tovább, mert ők is tudják, hogy meddig van meghosszabbítva. Én mondtam, hogy nekem ez a véleményem, de majd a testület eldönti.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor be kell őket hívni testületi ülésre és itt mondják el, hogy mik a hosszú távú terveik. Most egy darab papírból hozunk megint döntést, hogy ő kéri. Ja de miért kéri?

 

Markó József Csaba települési képviselő: Akkor is kell egy egységes elképzelést kitalálni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Persze, hogy kell.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Addig ne jöjjenek ide, míg nincs egy egységes terv.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Jó lenne személyesen is, nem csak egy öt soros kérelemben eldönteni, hogy neki mi a szándéka.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Ezt valamennyire ki kell dolgozni…

 

Dósa József polgármester: Itt a lehetőség. Egy pár napunk van és akkor jönnek, hogy meghosszabbítani vagy mi lesz tovább, mert lejár a szerződés.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Még egyszer mondom, hogy mondja el róla a véleményét először neked…

 

Dósa József polgármester: Egyébként szerintem nekik így a legjobb.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De akkor mondja meg, hogy ő nem szeretne innen elmenni, nincs ebből semmi probléma. Akkor tisztában vagyunk vele.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Lehet, hogy akarni akar, de ténylegesen nincs abban a helyzetben.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem erről van szó.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Lehetett hallani, hogyha kiköltöznek mondom nevén is, miért ne mondanám a Ropoli Lajosék akkor a Humonyik Nikiék házába, mert az nagyobb ház, nekik az jobb lenne. Ők ugye sok gyerekkel vannak. Az Erdélyi Norbiék föntről, mivelhogy ott nem olyan korszerű a fűtés, nincs gázóra mert elvitték, le akarnak költözni, csak azt nem tudom, hogy ki fogja fizetni a fűtést.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ezt akartam mondani.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Sándor, az előbb azt mondta a polgármester, hogy az önkormányzat fogja fizetni a közüzemi szolgáltatókat.

 

Dósa József polgármester: Nem. Most vissza kellett jelenteni a mi nevünkre, mert üres lett a lakás. Üres a lakás.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem volt egyértelmű, mert én az egészre gondoltam.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Isten őrizzen, hogy mi fizessük az egészet.

 

Dósa József polgármester: Csak ezt az egy lakást, ahonnan kiköltöztek. Azt kell eldönteni, hogy kinek adjuk ugyanígy tovább. Felállítunk egy másik feltételi rendszert, ami ha megfelel akkor megfelel, ha nem nem. Nem őket kell kikérdezni, a miénk mi döntsük el.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De azért jó lenne tudni szociális alapon, hogy nekik is mi a tervük, mert azért vannak ott olyan, akik sok gyerekkel vannak.

 

Dósa József polgármester: Csabi, nekik az a legjobb, ha így marad vagy még kevesebb lesz.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Én még mindig arra vagyok kíváncsi, hogy hosszú távon mi a tervük.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Akárhányszor megpróbálunk erre kitalálni valami szabályt vagy rendszabályt, azt is bele kéne foglalni, hogy bizonyos időnként venni kéne a fáradtságot a Képviselőknek, és el kell menni meg kell nézni az ingatlanokat. Ha most elmennénk megnézni bármelyik házat, nem tudom, hogy találnák-e egyet, amelyikre azt mondanánk, hogy…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A Szucskóék azok mielőtt beköltöztek, kifestettek szépen Sanyi, meg megcsináltatták a fürdőszobát is mindent és pont ők azok, akik kiköltöztek.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Kiköltözéskor is.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Attól függ, hogy hogy veszi át. Ők festettek akkor is mikor beköltöztek, meg akkor is mikor kiköltöztek.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nem voltak sokáig.

 

Dósa József polgármester: Ezt nagyon sokáig tényleg nem tudjuk húzni, mert mindjárt lejárnak a szerződések.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ideiglenesen egy hónapra meg lehet hosszabbítani. Úgy látom, nem tudunk döntést hozni.

 

Dósa József polgármester: Én elmondtam a véleményemet.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Egy hónapra hosszabbítsuk meg és addig eldöntjük, hogy mit akarunk.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Egy hónap múlva ugyanilyen nehéz lesz eldönteni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor döntsük el most.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Szerintem szánjuk rá azt a két órát és döntsük el, mert másképp nem fog menni.

 

Dósa József polgármester: Két órát erre Józsi?

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ettől nevetségesebb dolgokra is elment már ennyi idő.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Nem tudom ennek az előtakarékosságnak a jogi oldalát, de…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Kötelezni nem tudjuk erre, tehát…

 

Dósa József polgármester: Nem kell előtakarékosság, ezt már megbeszéltük, meg kell emelni a bérleti díjat kész. Utána meg visszaadjuk nekik, ha itt vesznek házat, ha nem akkor meg ennyi volt.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Olyan fajta szabályozást alkothat az Önkormányzat, amelyik őket ösztönzi, nem tesz kötelezővé számukra semmit, de ösztönzi azt a fajta megoldást, amit a Képviselő-testület támogatna. Amelyik arról szó, hogy ők maguk is elkezdenek takarékoskodni ezt az Önkormányzat támogatja. De ezt kötelezővé tenni nem lehet.

 

Dósa József polgármester: De ezt hogy támogatja az Önkormányzat?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Hogy ösztönözzük?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ahogyan elhangzott itt, hogy úgy szabályozza le, hogy x összeget lakás célra igazoltan megtakarít akármilyen formában, és ahhoz az Önkormányzat x összeget hozzátesz.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Jegyző Úr, holnapra olyan sor lesz itt, hogy majd mindenki beakar költözni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De azzal a feltétellel, hogy ezt a takarékosságot neki itt x ideig folytatni kell, ami hogyha lejár, akkor megszűnik a bérlet és kiköltözik a lakásból.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Számoljunk utána, hogy hány évig is kell benne lakni, hogy összegyűljön egy olyan összeg, hogy lakást tudjon venni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Csak mondtam Béla, lehet, hogy egy szerencsétlen példát mondtam.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Most csak számoljunk 5000.- forintjával. Azt gondolom, hogy ezeknek a családoknak havi 5000.- forintot is nehéz félretenni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Biztos, hogy az.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Ha három évet vetítünk előre az 180.000.- forint. Nem egy nagy összeg. Ennyiből még Tibolddarócon sem tud semmit venni. Ha még 180.000.- forintot hozzátesz az Önkormányzat az is még csak 360.000.- forint.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Az még mindig kevés.

 

Nagy Sándor alpolgármester: A legjobb irány az volna, ha meg lehetne velük értetni, hogyha valamit akarnak kezdeni a saját maguk kis életével, akkor tényleg, ha ez a lakáskasszás dologba próbálnának elgondolkodni, ahhoz az állam év végén 33%-ot még hozzátesz. Kap egy összeget a befizetett összege után és akkor látod legalább azt rajta, hogy ő is megpróbál tenni annak érdekében, mert te nyilván nem fogsz neki kamatos pénzt adni, ha ide fizeti be, de ott viszont kamatot kap meg utána kedvezményes hitelt tud hozzá kapni. Meg legalább van egy olyan folyamat, hogy látjuk, hogy megpróbálnak takarékoskodni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az a gond, hogy ők erről a lehetőségről szerintem nem tudnak szinte semmit.

 

Dósa József polgármester: Nem is az. Azt nem kötelező fizetni. Nem fogják fizetni mert nem kötelező.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Tévéjük biztos, hogy van reklámba benne van.

 

Dósa József polgármester: Egyébként tudják, mert tudják, hogy 500.000.- forint kell ahhoz, hogy szocpolt kapjanak és házat tudjanak venni. Mert a Fintor Rékáék is erre hajaznak.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ennél a szocpolnál is épp azért van a szabály így, mert akik kiötlötték, azok látták, hogy valamennyi saját tőkének lenni kell. Ha semmi nincs akkor az egyszerűen nem fog menni.

 

Dósa József polgármester: Ha össze tudsz úgy szedni 500.000.- forintot, hogy mi 250.000.- forintot mellérakunk, amiért többet fizettek mit tudom én 4-5 év alatt. 3 gyerekre megkapja az 1.800.000.- forintot, abból azért már lehet Darócon házat venni. És akkor az van mondva, hogy 4 év után ki kell költözni, mert nem tudjuk meghosszabbítani és akkor így gondolkozzatok. Én ezt szeretném, ezt elérni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Időhatárosra.

 

Dósa József polgármester: Persze. 5.000.- forinttal többet fizetnek, de mi 7.000.- forintot visszaadunk mert még besegítünk, 7.000.- forintot visszaadunk nekik havonta 4 év alatt, akkor kijön mit tudom én majdnem 400.000.- forint, ahhoz nekik még 100.000.- forintot hozzá kell rakni és utána indíthatják a szocpolt, és van majdnem 2.000.000.- forintjuk.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A szocpolról annyit tudok mondani, hogyha abból indul ki a Kormányzat és teljesen mindegy ebből a szempontból, hogy ki lesz a kormányon. Ha itt 2050-re a mostani tízmilliós népesség lecsökken nyolcmillióra és ezen bármit is változtatni kívánnak, akkor a szocpolt azt folyamatosan…

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor hogy legyen?

 

Dósa József polgármester: Akkor nem tudunk napirendre kerülni ezzel kapcsolatban?

Pribéli Csaba György települési képviselő: Legalább egy időkorlátot tegyünk be. Akkor mondjuk azt, hogy 2+1 év és az a maximum és onnantól…

 

Nagy Sándor alpolgármester: Nem voltak ilyen gondok, amíg szolgálati lakásnak nevezték őket.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ez a kategória már megszűnt. Most már csak önkormányzati lakás.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Meg a bejárást évente, az ingatlannak a bejárását.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Kétszer.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Kétszer, nem tudom, hogy szokott ez lenni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Micsoda?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Az ingatlant bejárni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ha te hozzád bemennénk mi öten hatan nem tudom, hogy te mit szólnál hozzá?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De ez a szerződésben benne van.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Bele lehet tenni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Jóska, nem olyan egyszerű ám ez, mert pontosan Miskolcnak a példáján kell tudni azt, ahol hatóságok egymással karöltve mentek ki ezekre a telepekre, és gyakorlatilag az ombudsman kifogásolta, hogy ne nézzenek be a hűtőbe meg a fürdőszobába meg mit tudom én hova, még akkor sem ha egyenruhában van, mert neki ahhoz nincs joga, semmi köze nincs hozzá.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Nem erről van szó, a számozott utca az magánterület. Itt meg a mi tulajdonunk.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ez önkormányzati tulajdon.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De az akkor is az ő magánszférája. Ez arról szól Jóska.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Jó, oké, de az épületnek az állapotát meg lehet nézni nem?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Előre egyeztetett időpontban és akkor, hogyha neki kifogása ezzel kapcsolatban nincs.

 

Markó József Csaba települési képviselő: De ha a szerződésbe bele van írva…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én azt mondanám, hogy mindenki az alapállást most fordítja és akkor saját magát képzelje el ebbe a helyzetbe, onnantól kezdve szerintem nem igazán van mit hozzáfűzni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Jó, de ha kifogása van, akkor…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Azért még ott nem tartunk, mint a számozott utcáknál egy, hatalmas jogi védelmet kaptak meg óriási nyilvánosságot. Sem jogi védelem, sem nyilvánosság nincs itt.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Nem tudom, hogy a jelenlegi bérleti szerződés pontosan mit tartalmaz, de mondjuk hogyha minimális áron…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a szerződés tartalmazza a bérbeadó kötelezettségét, ez pontosan meg van a törvény alapján fogalmazva az összes többi, bent a festések a tönkrement csapok cseréje, a bojler cseréje, ez nyilván a bérlő kötelezettsége a javítás. Ezek mind a használat során mennek tönkre.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: A javítás. A csere az nem?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A javítást értem most igen. Például kiég a fűtőszál a bojlerból, önköltségre csináltassa meg. Ilyen egyszerű.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem fogja leszedni a csempét meg fölszedni a parkettát. Ezek biztos, hogy alapvetően benne vannak bármilyen bérleti szerződésben.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Meg ha nincs benne akkor is a törvény, amelyik ezekről a szerződésekről szól, mert nyilván mindegyik bérleti szerződés mindig ott van, hogy az itt nem szabályozott kérdésekben a nem tudom én melyik törvény szabályai alapján kell eljárni, tehát ezek pontosan szabályozva vannak. Mindenki tudhatja, hogy mi az övé. Meg hogyha nem tudják, akkor megszokták kérdezni tőlem, meg megszoktam nekik mondani, hogy akkor szíveskedjenek így és…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Nem nevezem meg, hogy hol és mit láttam, de azt tudom, hogy a bérlőt jobban védi a törvény, mint a tulajdonost.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ez így van. De ettől függetlenül a törvényt be kell tartani.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: A bérlő előnyt élvez, mikor ő bérli az ingatlant. Ha benne lakik, akkor én, mint tulajdonos nem biztos, hogy bemehetek akkor amikor én szeretnék.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De Béla, ez ugyanaz az, mint a tulajdonos meg a haszonélvező. A haszonélvezet a tulajdonjogot megelőzi és hogyha ő azt mondja, hogy kedves tulajdonos, ide ne gyere be, akkor azt tiszteletben kell tartani.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Így is járhatunk.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az neki magánlakás, függetlenül attól, hogy bérletnek minősül, büntetőjog szabálysértés szempontjából magánlakásnak minősül, hogyha a bérlő azt mondja, hogy kérem most perpillanat nem szeretném, hogy bejöjjön és ennek ellenére bárki bemegy, akkor már gond van.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Kiindultunk abból, hogy van két kérelem. Az egyik le, a másik be. Jól mondom?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Igen.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Erről volt szó, csak már elég mesze járunk a témától, egyébként sokszor el szoktunk menni ilyen dolgokba. Én azt javaslom, hogy egy ilyen csere-bere nem biztos, hogy jó volna, mert meg kellene nézni a lakásnak az állagát, tehát úgy, hogy festés meg egyéb más dolog, azért úgy ne költözgessünk már, hogy nem igen hiszem, hogy túl nagy összeg állna a rendelkezésére a bérlőnek arra, hogy olyan körülmények közé költözzön be, ami elvárható. Én az alsó lakást, hogy ne maradjon üresen én odaadnám egy év időtartamra, a fentinek meg megnézni a lehetőségét, hogy a gáz visszajuttatása meg a mérőnek a felszerelése az hogyan lehetséges és mibe kerülne. A többieknek meg meghosszabbítanám decemberig a szerződést, és ez idő alatt mindenféleképpen egy határozott álláspontra kell, hogy jussunk.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Szerintem ezt szeptemberre hozzuk előre. Szerintem, ha decemberbe hozzunk ilyen helyzetbe a tél közepén, az rosszabb.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Senkit nem fogunk kirakni Jóska azokból a házakból.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem tudsz kirakni.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Mindegy, hogy szeptember vagy december vagy február, szerintem teljesen mindegy. Nem az a célunk, hogy kitegyük őket az utcára. Az a célunk, hogy megpróbáljuk ösztönözni őket arra, hogy…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Már megint leragadtunk egy szociális alapnál, holott nem beszélünk másról. Bocs Sándor.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Persze, de…

 

Dósa József polgármester: Nem, hát így nekünk van több időnk, mert ők köszönik szépen, nekik így nagyon jó. Szeptemberig meg nekünk lesz kevesebb időnk, addig ki kell találni valamit. Vagy így tovább vagy egy fél évvel meghosszabbítani vagy változtatni rajta, hogy…

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Én még azért szívesen meghallgatnám őket, hogy mi a céljuk.

 

Dósa József polgármester: Csaba, beszélgetni kell velük.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Jöjjenek be és mondják el itt.

 

Dósa József polgármester: De te is elmehetsz hozzájuk.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Most én kérek tőlük valamit, vagy ők kérnek?

 

Dósa József polgármester: De téged érdekel a véleményük, te miért nem mehetsz oda beszélgetni hozzájuk?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Úgy látom, hogy másik irányba ülünk a lovon.

 

Dósa József polgármester: Én beszélgettem velük Csabi. Én oda tudtam menni és megkérdeztem, hogy mit szólnának ehhez. Először meg voltak ijedve, hogy ki akarjuk rakni őket. Mondtam nekik, hogy nem kirakni akarjuk őket, hanem ösztönözni, amit Sándor is mondott. Én tudtam velük beszélgetni. Megértették. De szerintem te is beszélgethetsz vagy bármelyikünk. Nyilván ide is be lehet hívni őket, de…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Józsi, az rendben van, hogy mi ösztönözni akarunk valakit, ez nagyon jó és hogyan tovább utána? Mikor az ösztönzés megtörtént ő kiköltözik a lakásból és akkor a következő lépés? Mert azért egy kicsit tovább kéne látni ezt a dolgot. A következő lépés az lesz, hogy megint ott egy üres lakás.

 

Dósa József polgármester: Lesz rá jelentkező.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De milyen jelentkező? Itt jön be a szociális alap. Ha most ki akarunk túrni egy szociális alapon rászoruló embert a lakásból, de majd ha ott fog üresen állni, akkor éppen akárhogy is lehet.

 

Dósa József polgármester: De Lajos bá, adunk neki egy 400.000.- forintot meg jön neki a szocpol. Ez neki lesz jó, mert utána 10.000.- forintot fog majd fizetni a hitelbe és a saját házában van.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ha a saját ingatlanában van, még mindig jobb neki is, és ha egy újabb fiatal családot be tudunk tenni és egy pár év múlva ugyanúgy tud venni Darócon lakást, az mindenkinek jó.

 

Dósa József polgármester: Lehet, hogy egy jómódú fiatal család fog beköltözni egy évre míg itt tud venni bármit is. Itt van rá a példa, de ők sajnos elköltöznek, akit az előbb említettünk. Ők egy jómódú fiatal család, de eddig maradtak. Sajnos elköltöznek. Ki tudja hogy ki lesz a következő akit be kell költöztetni. Most is van jómódú család én azt gondolom. Szociálisan rászorultnak nem lehet nevezni a Rolandékat. De lehet, hogy ez kell ahhoz, hogy itt maradjanak. Mert egyébként, lehet, hogy azt mondják, hogyha nem találunk itt lakást akkor Bükkábrányba keresünk. Lehet, hogy itt lesznek ők is két évig és utána lehet, hogy találnak lakást. Szerintem mindig kapaszkodni kell abba, ha üres lakásunk van a fiataloknak ki kell adni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én elmondtam a véleményem.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Szerintem meg mindenki mondja el a véleményét…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Holnap utánig is el lehet vitatkozni a nagy semmiről.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Lajos elmondta a véleményét.

 

Dósa József polgármester: Akkor hosszabbítsuk meg jelen állás szerint, hogy legyen időnk ezzel foglalkozni, de akkor foglalkozni kell vele vagy így kell hagyni. Csabi, ide is behívhatom. Mit tudom én gyere be péntekre és akkor beszélgessünk.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nem kell.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Dea szociális alapot is meg kell nézni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Persze. Képviselő-testület elé jöjjenek, hogy itt mondják el.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem kell, hogy idejöjjenek.

 

Dósa József polgármester: Fölösleges.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Jó, akkor nem.

 

Dósa József polgármester: De te miért nem tudsz velük beszélni, miért kell a képviselősködés mögé bújni? Ugyanolyan ember vagy mint ők. Én oda tudtam menni beszélgetni, akkor te is oda tudsz menni beszélgetni.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Lehet, hogy lesz olyan Képviselő-testületi ülésünk, amikor majd itt fognak ülni a lakók, mert ha hozunk egy olyan döntést a lakásoknak a bérbeadásával kapcsolatban, akkor lehet, hogy a terem kicsi lesz, de nem baj, mert tényleg meg kell hoznunk ezt a döntést. Én azt mondom, hogy akkor kell majd velük beszélni amikor meghoztuk a döntést. Én azt mondom, hogy Lajossal értek egyet, hogy hagyjunk magunknak egy kis időt. Jegyző urat arra szeretném kérni, hogy a jogi részét kicsit nézze át.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Csak ösztönözni tudjuk Sanyi.

 

Nagy Sándor alpolgármester: De akkor ezt hogy tudjuk? Ha mi ilyen dolgokba belemegyünk, és ha azt mondjuk, hogy négy éven belül kiköltözik akkor x százezer forinttal tudjuk támogatni. Azért kérem, hogy ennek a jogi részének nézzen utána.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Azért mondom, hogy kötelezni ebben sem tudjuk semmire csak ösztönözni.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ez a baj.

 

Dósa József polgármester: Miért, albérletbe nem tudjuk, hogy többet fizessen?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Arra tudjuk, de erre a takarékosságra nem tudjuk kötelezni csak ösztönözni tudjuk.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ha ilyen dolgot akarunk, akkor viszont a szociális alapot kell megnézni, és egyenlő alapokkal kell mindenkinek indulni. Nem úgy, hogy majd a tehetősnek is ugyanúgy odaadja. Azért ne nevettessük ki magunkat.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ha most beköltözik a településünkre egy fiatal család, nézzük mindig azt, hogy mondjuk érkezik két gyerekkel és azt mondja, hogy itt akar letelepedni Tibolddarócon miért ne adjuk oda neki is a 400.000.- forintot vagy a 200.000.- forintot. Az a család nem fog itt ülni a szociális bizottsági ülésen, hogy ebbe az évbe még nem kaptam egyszer se 10.000.- forint segélyt.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Azt fogják kérdezni, hogy miért négy év? Miért nem csak év? Hogy ciklikusan tudjon változni és minél többen kerüljenek bele, mert nekem is jó lenne a 400.000.- forint.

 

Dósa József polgármester: Mert így döntöttünk. Mi döntsük el, hogy négy év vagy egy év.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Erről van szó.

 

Dósa József polgármester: Lajos bá, most is azt kérdezik, hogy ők miért nem mehettek oda.

 

Nagy Sándor alpolgármester: A négy évet én sokallom.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Itt akkora igény fog felmerülni a lakások iránt, és azt fogják mondani, hogy te négy évig ott laktál, én is szeretnék négy évre beköltözni havi 10.000.- forintért és amikor kijövök belőle még pénzt is adtok. Hagy költözzek be holnap én is. Szeretnék írni egy kérvényt én is. Érted, ezt így is nézheted.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Mit mondtam az előbb? Az alapokat kell mindig.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Ez egy jó alapelgondolás, tiszta sor, csak gondoljatok bele, hogy bárki ezt meg fogja hallani, már pedig meg fogja tudni, akkor rögtön azt mondja, hogy figyeljetek ide, négy évig ellakok tulajdonképpen ingyen, és amikor négy év után kiköltözöm, van 400.000.- forintom vagy legyen 300.000.- forint. Hagy költözzek bele.

 

Dósa József polgármester: Persze. De itt tartottuk azt a két embert a gyerekekkel együtt.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Meddig?

 

Dósa József polgármester: Ha itt vesz lakást, akkor…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Meddig kötelezed, hogy itt éljen?

 

Dósa József polgármester: Figyelj, 3.000.000.- forintot beleöl egy lakásba nem igen fog utána…

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De ha te pénzt adsz, feltételt szabhatsz utána.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Mihez?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ahhoz, mikor ő veszi a lakást.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: De mit? Az értékhatárt, hogy milyen összeg?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nem. Bejegyeztetsz rá az Önkormányzat…

 

Nagy Sándor alpolgármester: Szerintem egyébként járható út az, amit most Béla felvetett, csak az szerintem akkor amikor azt mondod, hogy adsz valakinek, és nem ezt az első lakáshoz jutóknak adjuk ezt az 50.000.- forintot. Hanem azt, hogy adsz neki egy 200.000.- forintos támogatást, és te azt mondod, hogy ezt a 200.000.- forintos támogatást… Az Önkormányzat lakásvásárlás céljára, és vállalja benne a tulajdonos, hogy egy évig vagy két évig nem költözik ki.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Láthattuk mindannyian. Jött egy adásvételi szerződés, 800.000.- forint a ház és havi 25.000.-forinttal próbálja meg törleszteni. Emelem kalapom az ilyen gondolkodás előtt. Ő nem mástól várja a megoldást, hanem ő magától. Vázoljuk fel ezt a modellt. Már tényleg sokat beszélünk róla. Itt laknak, és mégis azt mondom, hogy beköltözök ide négy évig, négy évig semmire gondom nincs. Fizetem azt a minimális díjat, amit mondjuk éppen fizetnem kell, és ha kijövök akkor még kapok 200.000.- forintot vagy 400.000.- forintot.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ha nem emeli meg az Önkormányzat közbe.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Jegyző Úr, én most is azt mondom, hogy igenis meg kell emelnünk.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Meg lehet emelni.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Szerintem Darócon még mindig lehet venni lakást. Ott van mondjuk a Szulányi Miska bácsi háza 300.000.- forintért.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Hát hogyne lehetne venni.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: De olcsóbbak is vannak.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Biztos, hogy vannak.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor már két variáció van. Vagy ezt csináljuk, amit Béla mond, hogy meg kell emelni piaci alapon a bérletet és akkor vagy eldönti, hogy most vesz fel hitelt és…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Még egyet hagy mondjak ehhez. Felvállalom amit mondok. Lajos, légy szíves hallgass végig. Ha jól tudom a Kvaszta Jutkáék örökölték az Olajos Gabi féle házat és ha jól tudom, abba albérlő lakik. Semmi gond, de az több hasznot hoz, mint amiért itt fizetni kell. Egyszerűbb ide beköltözni, mint az ott lakókat kitenni, de ezzel sincs bajom Jegyző. De ha nekem van egy másik házam, akkor én a saját gyerekemet fogom beleköltöztetni és nem idegennek adom ki. Ez az én véleményem. Ezt is felvállalom.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Így van. Egyetértünk ebbe Béla. Ezzel semmi gondom nincs.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Boldogan, bátran megszavazzuk, mert itt akarunk tartani bárkit. Itt maradhatna, van ingatlan.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Mondjuk ezt nem tudjuk, hogy kié az az ingatlan.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Ez is igaz.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Mondjuk most megint felvetettél egy olyan kérést, hogyha ezt le akarjuk szabályozni. Ezeket írni kéne egyébként, komolyan mondom. Felvetettél egy olyan dolgot, hogy például zárjuk ki annak a lehetőségét, hogyha valaki Tibolddarócon ingatlannal vagy ingatlan résszel rendelkezik, az mondjuk ne igényelhessen egy ilyen lakást.

 

Dósa József polgármester: Nem is ez a jellemző szerintem.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De van. Most is van benne olyan.

 

Dósa József polgármester: Tényleg.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Sokat kell róla beszélni.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Így van.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Vannak olyan kérdések, hogy most gyorsan átsiklunk fölötte. Oké adjuk oda és kész. Sokat kell róla beszélni Lajos.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én az előbb azt mondtam, hogy akkor ezt úgy kell indítani, hogy a Tibolddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a döntése alapján jogosult valaki szociális alapon ezeket a lakásokat igénybe venni, és ha igénybe vette majd meghatározzuk, hogy mennyi évre, meg azt is meg fogjuk határozni, hogy kapsz pénzt.

 

Dósa József polgármester: Ez most is így van.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De Józsi erről beszélünk már mióta. Én az előbb is ezt mondtam.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ebben meg neki van igaza. Szociális alapon.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem úgy, hogy most odaadunk neked meg jön a másik és…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Lajos ez arról szól, hogy ezeket előre ismerve, rögzítve, nem egyedileg külön-külön, hanem egyenlő eséllyel következetesen meghatározva azt is, hogy konkrétan milyen szociális szempontokat veszünk figyelembe.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Van egy üres lakásunk és ha valaki Mezőnyárádról akar idejönni három gyerekkel, biztos, hogy nem fogom megkérdezni, hogy mennyi a jövedelme.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Amikor szociális szempontokat állít fel bármilyen szerv, akkor nyilván bizonyos szempontokat figyelembe vesz és súlyoz. Tehát nyilván próbálja a legelesettebb, leginkább hátrányos helyzetben lévő csoportokat helyzetbe hozni, ami vagy sikerül vagy nem.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Erről van szó.

 

Dósa József polgármester: Akkor most már tényleg zárjuk le, mert fél 6 lassan.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Arról beszéljünk, hogy a…

 

Dósa József polgármester: Akkor október elejéig meghosszabbítjuk ugyanilyen feltételekkel, a két lakást meg egyelőre nem adjuk ki. Fentről nem lehet lejönni…

 

Markó József Csaba települési képviselő: Szerintem ha kitakarítják olyan szinten, mint az alsót akkor úgy esetleg, ha olyan állapotba hozzák.

 

Novák Sándor települési képviselő: Szerintem ne.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Október 1-jéig az üres lakásokat nem adjuk ki, és addig próbálunk valami megoldást kitalálni. Az üreset nem adjuk ki, ők nem költöznek le, addig meg próbálunk valami egységre jutni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én azt mondom, hogy amikor hozza a lakbért akkor hozza a közüzemi számlák ellensúlyozását. Mutassa be. Le kell fénymásolni.

 

Dósa József polgármester: Zsoltinak bemutatják mindig.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Hozták? Hát 250.000.- forinttal leléptek. Én már abba az időbe is mondtam.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ez 2 évvel ezelőtt volt.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: De én akkor is mondtam.

 

Nagy Sándor alpolgármester: De most úgy működik, hogy bejön a lakó a csekkért, kiállítják neki a csekket meg bemutatják a közüzemi számlát.

 

Dósa József polgármester: Most is kell egyébként fizetési felszólítást küldeni. Most Kalina Misinek van beígérve, hogy ki lesz lakoltatva a házból, mert majdnem 10.000.- forinttal tartozik. 1000.- forint bérleti díjat fizet havonta. És hozzá még szedi a paradicsomot a kertünkből.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Közel van.

 

Dósa József polgármester: Ja, de nem magának az a baj.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Nem magának szedi. Lajos, ha lecsót főzne magának akkor nem is szólnánk neki. Azt mondanánk, hogy Misi annyi lecsót főzöl amennyit akarsz. De nem, másnak szedi.

 

Dósa József polgármester: Na, akkor a jogi részét mi is megnézzük, szerintem nem kell előtakarékosság, meg kell emelni a bérleti díjat.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Azt meg tudjuk emelni.

 

Dósa József polgármester: Október 1-jéig hozunk valamilyen döntést a lakásokkal kapcsolatban.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Van nekünk még két CS lakás, igaz, hogy CS lakás címszó alatt van az nekünk nyilvántartva, de abba is lakik két emberke.

 

A Képviselő-testület a vitában elhangzottak alapján, a polgármester javaslatára, a jelenlévő és a döntéshozatalban is résztvevő 7 tagja egyhangú szavazásával – 7 szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül – meghozza a következő határozatát:

 

 

Tibolddaróc Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

30/2015. (VII.27.) Kt. határozata

 

Tárgy: Önkormányzati bérlakásokra vonatkozó kérelmek

 

A Képviselő-testület az önkormányzati tulajdonban és kezelésben lévő bérlakások lejáró bérleti szerződéseit 2015. október 1-ig meghosszabbítja. A megüresedett Kossuth út 2 sz. alatti tömbházban lévő bérlakást egyelőre senkinek nem adja bérbe.

 

A Képviselő-testület 2015. október 1-ig egységes álláspontot kíván kialakítani az önkormányzati lakások hasznosítására, bérlésük feltételeire vonatkozóan – ösztönözve és támogatva a mindenkori bérlők saját tulajdonú lakásszerzését.

 

A Képviselő-testület felkéri és felhatalmazza a polgármestert és a jegyzőt ezen határozat végrehajtásához szükséges intézkedések kidolgozására és javaslatok megtételére.

 

Határidő: 2015. október 1-ig folyamatos

Felelős: Dósa József polgármester

dr. Molnár Sándor jegyző

 

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Olyan megfontolásból, hogy egy egységes álláspontra szeretnénk jutni.

 

Dósa József polgármester: Igen, és október 1-jéig meghosszabbítjuk a jelenlegi állapotok szerint.

 

Nagy Sándor alpolgármester: De akkor az legyen benne, amit Lajos mondott.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Akkor nyilván ezt rendeletben kell szabályozni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ne az legyen, hogy most neked nem adom oda, mert szó nincs róla.

 

Dósa József polgármester: Jó.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Igaz, hogy a Képviselők csak most kapták meg az ülés kezdetén a Fekete Flórián és Fekete Flóriánné kérelmét, nem tudom, hogy elolvasták-e. A lényege az, hogy hajdanán az átkosba az állami tulajdonban lévő földterületen kialakított házhelyeket nem adták tulajdonba, hanem úgynevezett tartós földhasználati jogot biztosítottak és ugye itt erről van szó. Valamikor 1965-ben szerezte meg a Fekete Flórián, igaz, hogy ingyenesen, de most már évtizedek óta a sajátjaként használja, de még sincs a kert az ő nevükön. Bent járt nálam a felesége érdeklődött, hogy hogyan lehetne ezt a helyzetet rendezni. Én elmondtam neki, az alapján készült ez a kérelem. Ebbe kellene valamiféle döntést hozni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én azt hiszem, hogy a Markó…

 

Dósa József polgármester: Igen, csináltunk már ilyet.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ne képezze vita tárgyát szerintem. Nem tudom, hogy ott volt-e összeg.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Volt, igen. 1000.- forint.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: A költség nyilván az övé.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Igen, azt mondtam, hogy az ügyvédi költség illetőleg a Földhivatalnál az eljárási díj, ami ezt ugye ha a nevükre fogják írni azt gyakorlatilag ők fogják viselni.

 

A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, a jelenlévő és a döntéshozatalban is résztvevő 7 tagja, minősített többségű egyhangú szavazásával – 7 szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül – meghozza a következő határozatát:

 

Tibolddaróc Község Önkormányzata

Képviselő - testületének

31/2015. (VII.27.) Kt. határozata

 

 

Tárgy:Önkormányzati tulajdonú ingatlan (lakótelek) értékesítése Fekete

Flórián és felesége tibolddaróci lakosok részére

 

A Képviselő-testület helyt ad Fekete Flórián (sz.: Tibolddaróc, 1943.08.09. a.n.: Tasnádi Mária) és felesége Fekete Flóriánné (sz.: Nagy Mária Magdolna Pápa, 1953.11.01. a.n.: Janocsik Katalin) 3423 Tibolddaróc, Napsugár út 16. sz. alatti lakosok kérelmének és adás-vételi szerződés keretében, jelképes 1000.- Ft-os, azaz egyezer forintos vételáron értékesíti részükre a tibolddaróci 1138 hrsz-ú, kivett beépített terület megjelölésű, 691 m2 térmértékű, a természetben 3423 Tibolddaróc, Napsugár út 16. sz. alatt található, Fekete Flórián és felesége ingyenes földhasználati jogával terhelt önkormányzati tulajdonú lakótelket.

 

A Képviselő-testület felkéri és felhatalmazza a polgármestert az adás-vételi szerződés önkormányzati részről történő aláírására.

 

 

Határidő:2015. szeptember 30.

Felelős:Dósa József polgármester

 

 

A határozathozatal után a Képviselő-testület zárt tanácskozás keretében önkormányzati hatósági ügyet tárgyal, melyről külön jegyzőkönyv készül.

 

Az önkormányzati hatósági ügy tárgyalását követően az ülés nyilvános ülésként folytatódik az indítványok javaslatok tárgyalásával.

 

Dósa József polgármester: Ma délután 1430 órakor jött az e-mail, hogy kell nekünk önkormányzatok esetében Képviselő-testületi határozat szükséges a gépjármű beszerzéshez, és akkor fogja ez a határozat tartalmazni pontosan, hogy mit veszünk. Volkswagen Transporter T5 Kombi LT 2.0 CLTDI 9 személyes mikrobusz. Erről kell nekünk egy határozatot hozni, meg van már támogatói döntés a hatmillió-hétszáz valamennyi ezer forintról, tehát nekünk az áfába fog fájni. Illetve 100.000.- forintért rakják rá a vonóhorgot, amit külön szerződésben fogunk majd rögzíteni, hogy ne zavarja be a támogatói szerződést. Meg beszámítanák a mi buszunkat 2.318.000.- forintért, ez egy három hónapig élő ajánlat, ha a busznak nem lesz különösebb baja, ami kifutná az áfát. Tulajdonképpen nekünk az új busz nem kerülne sokba, aminek az egyetlen hibája az, hogy rövid. Tehát nincs a harmadik üléssor mögött a nagy csomagtér. Az nem fért bele. Kisebb. Megkérdeztük, hogy mennyibe kerülne, hogyha mert módosítani lehet a szerződést, de 4.000.000.- forint pluszt jelentene, úgyhogy azt nem kérjük. Az csak T6-os modellben van, és akkor így ez az ára.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Van vonóhorog meg utánfutó.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Ki lehet venni a hátsósort.

 

Dósa József polgármester: Tehát akkor erről hoznunk kell egy határozatot. Vagy valamilyen kérdés van-e még ezzel kapcsolatosan valakinek? Nincs? Jó.

 

A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, a jelenlévő és a döntéshozatalban is résztvevő 7 tagja egyhangú szavazásával – 7 szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül – meghozza a következő határozatát:

Tibolddaróc Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

34/2015. (VII.27.) Kt. határozata

 

Tárgy:Mikrobusz beszerzése az elnyert EMVA - támogatás felhasználásával

 

Tibolddaróc Község Önkormányzatának Képviselő-testülete – az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból elnyert 7.990.000.- Ft-os támogatás felhasználásával – elrendeli 1 db Volkswagen gyártmányú Transporter T5 Kombi RT 2.0 CR tdi (FG) 9 szem. típusú mikrobusz beszerzését 7.855.000.- Ft + 2.120.850.- Ft (ÁFA) áron; az ügylethez kapcsolódó regisztrációs adó összege 135.000.- Ft – így a mikrobuszért az Önkormányzat összesen bruttó 10.110.850.- Ft-ot fizet.

 

Az ügyletet ezen jegyzőkönyvhöz csatolt adás-vételi szerződésben foglaltak szerint, a Miskolc Autóház Kft-vel (3534 Miskolc, Lorántffy Zsuzsanna u. 30/a, cégjegyzékszám: 05-09-025533, adószám: 22683579-2-05) kell lebonyolítani.

 

A Képviselő-testület – figyelemmel arra, hogy az EMVA – támogatás utófinanszírozás keretében hívható le – a mikrobusz beszerzéséhez 7.990.000.- Ft összegű likvid-hitelt vesz fel a Porsche Bank Zrt-től (1139 Budapest, Fáy u. 27.).

 

A Képviselő-testület felkéri és felhatalmazza a polgármestert ezen határozat végrehajtása érdekében szükséges intézkedések megtételére és a Porsche Bank Zrt-vel kötendő hitel-szerződés aláírására.

 

Határidő:azonnal (hitelszerződés megkötésére)

2015. október 16. (mikrobusz beszerzésére)

2015. október 30. (támogatás kifizetésére vonatkozó kérelem benyújtására)

Felelős:Dósa József polgármester

 

 

Dósa József polgármester: A Bedőcs Zsóka keresett meg engem, hogy ő gyógymasszőr és nincs hol masszírozzon, és szeretné kibérelni alkalomszerűen a Szabadidő Központot. Mivel annak hoztunk egy óradíjat, 1500.- forintot, de ő 1000.- forintért masszírozna óránként. tehát neki ez abszolút nem jön össze, hogy eltekinthetünk-e ettől a bérleti díjtól? Én mondtam neki, hogy egyedül ezt nem dönthetem el, ezt a testületnek kell eldönteni. Eddig, ha kiadtuk 1500.- forintért adtuk ki, a csontkovács is ennyiért volt, az árusok is annyiért vannak.

 

Novák Sándor települési képviselő: Szerintem ez feszültséget fog szülni, hogy az egyik ember ingyen lehet ott a másik ember meg pénzért. Nekem ez a véleményem róla.

 

Dósa József polgármester: Szerettek volna lakást vásárolni, nem jött össze, otthon nem tud masszírozni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ki ez?

 

Dósa József polgármester: Bedőcsné Zsóka.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De kedvezményt tehetünk.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én azt mondom, hogy biztos lenne rá igény, ha most rárak és felviszi 2000.- vagy 3000.- forintra, akkor…

 

Dósa József polgármester: Azt mondta, hogy ő akkor nem is…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Körülbelül ilyen árak vannak, és nem egy óra hosszára, hanem húsz percre.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Frekventált helyen.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: De ez napidíj nem óradíj, amiről most itt 1500.- forintról beszélünk.

 

Dósa József polgármester: Nem, ez óradíj. Óradíjat hoztunk, óránként annyiért adjuk ki. Olyan 3 óra hosszát szokott lenni a vásáros, az 5000.- forintot fizet nekünk.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Jó, de az idegen.

 

Dósa József polgármester: Persze. De akkor tehetünk kivételt nem?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Persze. De akkor volt is szó róla nem?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Elvileg nem tehetnénk, de tehetünk mert nem fogja észrevenni senki.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Támogatjuk a daróci lakosokat is.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Akkor maradjon az 1500.- forint csak napidíj. Elmennek hozzá hárman négyen öten és akkor 1500.- forint napidíj.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Béla, ebből már volt probléma. A helyiség meg van, és akkor ő azt mondja, hogy én ott egész nap masszírozok, akkor térjünk vissza.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Időlimites.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Időhatárt kell szabni, be kell korlátozni, hogy mikor.

 

Dósa József polgármester: Akkor viszont egyeztetni kell, hogy mikor vannak ott programok.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Igen.

 

Dósa József polgármester: Egy délelőttöt meg egy délutánt kijelölünk neki és kész.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Fixálni kell.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: A nyitva tartáshoz kell.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Napi 8 órát nem igen fog masszírozni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Mert nem lesz annyi kuncsaftja szerintem.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Be áll a keze.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Még ha lenne is, akkor is…

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Vagy a színházterem vagy nevezzük akárminek, ott pár szék elmozdítása szerintem alkalmas arra, hogy…

 

Dósa József polgármester: Persze. Csak fűtés időben fel kell csavarni a konvektort.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Télen más.

 

Dósa József polgármester: Télen vagy szüneteltetni kell vagy kifizetnie a fűtést. Jó, akkor egyetért-e mindenki azzal, hogy nem kérünk tőle pénzt és leegyeztetjük, hogy mikor üres? Mert ugye azért neki is meg van a ciklikusság meg legyen majd. Azt majd ő tudja, hogy mikor akarja. Télen viszont a fűtés költségét fizetnie kell.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Akkor viszont bejöhet az amit én mondtam, mert ez így tavasztól őszig az ifjúsági klub az tökéletes, utána meg…

 

Dósa József polgármester: Utána is jó.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Az már macerás úgy.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Én még azt mondom, hogy nem tudom, hogy van-e ilyenre lehetőség, hogy bekérni azt a kis bizonyítványát.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Betekintésre, csak a Polgármester Úrnak mutassa már meg, hogy ténylegesen meg van. Csak ennyi. Nem kell neki átadni, csak a Polgármester Úrnak mutassa meg kész.

 

Dósa József polgármester: Jó, rendben van. A másik, Lakatos Istvánné meghalt, hagyott szegény tartozást, 47.100.- forintot a konyha felé, vagyis felénk. Illetve a Varga Margit 50.300.- forinttal tartozik a konyhának.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Illetőleg van még neki több millió forintos tartozásuk mindenféle közműcég illetőleg pénzintézetek felé.

 

Dósa József polgármester: Azt gondolom nem érdemes ráterhelni az ingatlanra, az csak pénzbe kerül. Szerintem ezt el kellene engedni neki. Ez az én véleményen, de mindenki mondja el mit gondol erről.

 

Nagy Sándor alpolgármester: De két személyről beszélünk, és az egyik még él.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az egyik él így van.

 

Dósa József polgármester: Gondolom ő is el fog innen kerülni.

 

Novák Sándor települési képviselő: Elviszik a Dunántúlra valamelyik rokon.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Nem maradhat felügyelet nélkül.

 

Novák Sándor települési képviselő: Gyámság alatt, mert kell rá vigyázni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De akkor viszont a gyámot…

 

Nagy Sándor alpolgármester: Jó, csak ott is ott lóg egy…

 

Novák Sándor települési képviselő: Dunántúlra viszik azt hiszem.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Most én kifejezetten az édesanyjával kapcsolatban mondtam, hogy neki rengeteg tartozása van.

 

Nagy Sándor alpolgármester: A testvére.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A testvére igen. Nagyon sok a tartozása, remény sincs arra, hogy…

 

Dósa József polgármester: Egyelőre csak a Lakatos Istvánnéval foglalkozunk?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Csak azzal.

 

Dósa József polgármester: Jó. Akkor azt eltöröljük, mert nincs értelme.

 

Novák Sándor települési képviselő: A Margité mennyi?

 

Dósa József polgármester: 50.300.- forint.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Mekkora tartozásaink vannak, mekkora kintlévőségeink vannak? Nagyon sok van az étkezésből.


Serfőző Lajos István települési képviselő: Sándor, a szociális alap megint bejön, akkor majd a bizottságnak kell meghatározni egy 15.000.- forintot, még egyszer 15.000.- forintot, meg még egyszer és akkor végül ugyanott vagyunk, ahol most. Azért egy ráolvasás nem ártana.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Biztos vagyok benne, hogy nagyon meglepődnénk, hogyha látnánk.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én azt mondom, hogy egy ráolvasás nem ártana.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Nem tudok neveket, de…

 

Dósa József polgármester: Volt egyébként. Akkor mikor idekerültünk ezt rögtön megcsináltuk és volt eredménye. Volt aki befizette, vagy hárman rendezték a tartozásukat.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Ez most megint ugyanaz, mint a gáz vagy a villany a szolgálati lakásba, hogy nem rendezted, akkor beszélgessünk egy kicsit.

 

Dósa József polgármester: Ezt meg tudjuk tenni megint, tehát fel tudjuk őket szólítani.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Szeptembertől meg, hogyha nem is lesz az étkezés teljesen, úgy mint a kormányokkal…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Egyre több embernek ingyenes.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Onnantól kezdve, akik tartoznak a mai napig, szerintem azok olyan szinten fogják elfelejteni, hogy csuda.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Így van.

 

Dósa József polgármestere: Jó.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Addig kellene ezt egy picit szeptember 1-ig megpiszkálni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Forszírozni a dolgot, mert utána tudatosul bennük, hogy ingyenes, mit akarnak már ezzel az összeggel.

 

Dósa József polgármester: Kigyűjtetem a jelenlegi állapotot, és akkor felszólítjuk őket. Jó. akkor a következő. A kastély kertben elkezdtünk a mai naptól kaszálni. Már két felszólítás is ment, egyikre sem reagáltak.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Közérdekű védekezést rendeltem el, határoz arról, hogy a tulajdonos a kötelezettségét nem teljesítette, ezért az önkormányzat a munkásaival fogja elvégezni a védekezést. A másik határozat pedig arról szól, hogy milyen összegű térítésre fogom őket kötelezni.

 

Dósa József polgármester: Rá lehet terhelni az ingatlanra.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Elsősorban megpróbáljuk a végrehajtást intézni, ha nem lehet, mert lehet, hogy ez úgy néz ki már ez a Bottlich kastély Kft., hogy ez névleg él, ennek különösebb forgalma meg más egyebe nincs. Két tulajdonosa volt, egy belga meg ez az ügyvéd, és minimális tőkével hozták annak idején is létre. Ez csak egy fantom cég.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Jegyző Úr, mennyit számolunk föl egy kaszálásért? Minden héten írni kéne két levelet. Itt már kaszáltunk, itt megint kaszáltunk, 150.000.- forint.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Béla, a jogszabály határidőhöz szabja azt, hogy július 30-ig kell elvégezni a parlagfű elleni védekezést úgy, hogy parlagfű ne bimbósodjon.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Nem érti a lényeget Jegyző Úr.

 

Nagy Sándor alpolgármester: A jogszabály határozza meg, hogy mennyit lehet fölszámolni. Szerintem, hogy egy kicsit védjük magunkat, fényképet kellene készíteni.

 

Dósa József polgármestere: Jegyzőkönyv készül, fénykép készül.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Biztos, vagyok benne, hogy van benne parlagfű.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nincs.

 

Nagy Sándor alpolgármester: A kastély kertben?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Gazos területben nem él meg a parlagfű, csak a hanyagon művelt területben.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De biztos, hogy van. Én amikor Sándorral azelőtt kint jártam, akkor vastagon volt mindig igaz?

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Művelt földben van parlagfű, ami mondjuk ilyen 100 éves…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Abba nincs, mert azt legelték sokáig, taposták.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Horváth Sanyi bejárója felől menjetek be.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ott is van parlagfű.

 

Dósa József polgármester: Folytatnám tovább a kaszáltatást. Van sok ilyen portánk is ami elhanyagolt, ott is felszólíthatjuk a tulajdonosokat, hogy kaszálják le, de ott is ráterhelhetjük az ingatlanra, ha nem fizetnek.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Kérheti a közérdekű védekezést.

 

Dósa József polgármester: Csak ott már nem tudjuk behajtani.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Vagy be tudjuk hajtani vagy nem.

 

Dósa József polgármester: El kell dönteni, hogy akkor ebbe elindulunk-e és akkor határozottan végigvisszük, vagy pedig el sem indulunk.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Kár elindulni. Van egy olyan határozatunk, a Jegyző Úr emlékszik rá, hogy akkor kaphat valaki segélyt, amikor rendben van árok, kert, udvar, stb. sorolhatnám tovább.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De ők most…

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Hagy mondjam végig. A kert szomszédom valószínűleg a segélyt most is megkapta.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nem kapta meg.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Nem én panaszkodtam. Én bejárok az ő kertjébe is és vágok belőle 2 métert, csak nem akarok tovább menni, mert beleesek az árokba. De fiatalok is vannak akik ott vannak és…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Béla, mondom azt, hogy a kertszomszédját többször is elutasította a Szociális Bizottság azzal, hogy nem kap semmiféle rendkívüli támogatást, mivel a kertje úgy néz ki, ahogy kinéz. Sérelmezte is.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Azért is volt itt most.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Pontosan.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Fenyegetőzött a sajtóval.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Én a felszólítást én mindenféleképpen. Annak is van foganatja. Meg kell fogalmazni, hogy valaki ha elolvassa akkor egyből tudja, hogy ha nem fogom megcsinálni akkor annak valamiféle következménye lesz.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Megfogalmaztam a Bottlik kastély kapcsán is az ügyvédnek jogszabályi helyeket megjelölve.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Jegyző Úr, de most ne a Bottlik kastélyból vagy nem Kovács Pistából vagy ilyenekből induljunk ki. Azért ez nem úgy működik szerintem.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Az elhanyagolt terület vagy ingatlan az ugyanaz végül is, mint a Bottlik kastély. Az nem mindegy, amit Béla mondott. Ha következetesek a bizottság tagjai, akkor…

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ezért kaptunk most hideget-meleget.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Az elhanyagolt ingatlan vagy lakott vagy lakatlan?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő. A lakatlant is ugyanúgy.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: A lakatlanba hiába küld a Jegyző Úr személyre szóló levelet.

 

Nagy Sándor alpolgármester: A tulajdonosát azt tudjuk.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A tulajdonosát meg tudjuk nézni. Ha megtaláljuk egy felszólítást küldünk neki. De ha ő olyan messze van vagy olyan helyzetben van, koránál, betegségénél, szociális helyzeténél fogva. Meglepődik, hogy nekem Tibolddarócon is van tulajdonom? Mert ilyen is van.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Jegyző a szociális helyzeténél pont az itt lévő úriembernek is mondtuk, hogy lakásfenntartási támogatást kap havonta x ezer forintot, és valószínű azért kapja, hogy tartsa rendben.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Én ezt elfogadom.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Általában ha valaki a szociális helyzetére hivatkozik, az kap lakásfenntartási támogatást.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Csaba, de hogyha most teszem fel a tulajdonos valahol egy állami fenntartású szociális otthon lakója, kevés nyugdíjjal nem tudom én mivel, akkor azért hivatkozhat a szociális helyzetére, az egészségi állapotára, akármi másra, hogyha kiderül, hogy a nyugdíj még a térítési díjra se futja neki.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Csak ezt ne írd le.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Hát ezt nyilván nem írom le, csak én most mondom, hogy az élete az számtalan dolgot…

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Az volna a méltányossági alap.

 

Dósa József polgármester: Akkor elindítjuk, felszólítjuk őket, kikérjük a tulajdon lapot, ezek nem nagy pénzek, de…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: A tulajdoni lapot megnézzük, az 1000.- forint.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Sőt, én tovább mennék még, a romos ingatlanok.

 

Markó József Csaba települési képviselő: Kiszámlázzák az Önkormányzatnak?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az önkormányzatba kiszámlázzák.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Azért az is van egy pár darab.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Micsoda?

 

Nagy Sándor alpolgármester: Romos ingatlan.

 

Dósa József polgármester: Akkor ezt intézzük. A következő. Szerintem a Víg úti kerítés, a Tominak a kerítését védetté kéne nyilváníttatni, és őt is felszólítani, hogy állítsa helyre, mert ki fog dőlni az a kerítés.

 

Pribéli Csaba György települési képvisel: Jó az ötlet, de szerintem valamilyen szinten részt kéne vállalni az önkormányzatnak is benne.

 

Dósa József polgármester: Én még abba is benne vagyok, hogy tudunk erre pénzt…

 

Pribéli Csaba György települési képvisel: Nem pénzzel, emberrel, mert van emberünk. Munkával. Az egy érték az a kerítés. Egyébként, ha azt szépen rendbe raknánk az egy…

 

Dósa József polgármester: Szerintem arra pénzt kéne elkülöníteni, mert munkát mit tudnak csinálni?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Embert.

 

Dósa József polgármester: De mit? Oda állnak és néznek vagy mit? Az ott ki fog dőlni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ki fog dőlni az biztos.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Fel kell szólítani.

 

Dósa József polgármester: De ha felszólítjuk lebontja, bebetonozza.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De nem tudja, mert benne van abba a zónába, amibe nem tudja. Nem is kell helyi védetté tenni, mert ott záródik a műemlék védelmi terület.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Nézni kell milyen pályázat van rá és akkor pályázatból lehetőség szerint felújítani.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De ezt csak ugyanígy tudod visszaállítani.

 

Nagy Sándor alpolgármester: De mi nem tudunk rá pályázni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nem, mert tulajdonosi.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: De akár úgy is, hogy védetté van nyilvánítva és akkor az Önkormányzat mint védett értéket. Most hagy vonatkoztassak el. Volt már itt olyan támfalerősítés, ami magántulajdon volt.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az vis major volt.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Meg lehet például indokolni azzal, hogy balesetveszélyes.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Béla, a helyzet az, hogy ezt a kérdést már úgy szabályozták le évekkel azelőtt, hogy elég volt, hogyha a veszély fennáll. Most már a szabályozás úgy szól, hogy be kell következni a katasztrófának. Csak azt akarom mondani, hogy erre kérhetnénk akkor, ha kidőlne, hogy állítsák helyre.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Pereg ki a kő belőle, úgyhogy…

 

Dósa József polgármester: Szerintem nem kéne megvárnunk a pályázatot.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Vis majort ebből csak akkor lehet, ha a katasztrófa már bekövetkezett. Például hiába kérnénk most a pincéknél a partfalakra mondván, hogy omlásveszélyes, azt mondanák majd ha leomlott akkor majd adunk.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Figyelj Jegyző, leomlott egy része a kerítésnek, úgyhogy már most lehet. Szerintem az omlásveszély meg van.

 

Dósa József polgármester: Szerintem bele kéne azt venni, hogy az Önkormányzat hajlandó lenne így is vállalni. Mit tudom én olyan 200-300.000.- forintot odaadni neki, de viszont akkor csinálja meg.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: És akkor mi történik, ha mondjuk azt mondja, hogy eladom a francba, aztán foglalkozzon vele az.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ráírja.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Eladná ha tudná Béla.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Én pénzt nem adnék neki.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Én sem. Inkább munkásokat.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Pénzt nem, akkor adjunk munkaerőt neki. Vannak gépeink, meg kell keresni valamilyen úton-módon és közös dolgot kitalálni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Azt is megteheti, hogy mással csináltassa meg.

 

Dósa József polgármester: Jó, ez az én véleményem volt.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Figyelj Józsi, mikor megvette az ingatlant, akkor is hasonló állapotban volt a kerítés. Úgyhogy szerintem munkaerővel kell segíteni, közmunkást kell neki adni, ha igényli. De az anyagot vegye meg ő.

 

Dósa József polgármester: 4 értelmes ember van, aki most a pinceoldalon dolgozik, adjuk neki oda őket? Akkor mi maradunk hoppon ha azt a 4 embert odaadjuk aki értelmes, és tud követ rakni.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Ne kőművest adjál, segédmunkást. A segédmunkásnak meg nem kell nagy szaktudás.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nekem azt mondta a múltkor, hogy meg fogja csinálni a kerítést. Vagy három hete mondta.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Ráhúzta csak a ponyvát, hogy ki ne dőljön.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Nem úgy sikerült ahogy kellett volna, meg ezzel nem ment semmire, de azt mondta, hogy meg fogja csinálni.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Már mondja egy jó ideje egyébként.

 

dr. molnár Sándor jegyző: Szerintem ő ebbe lépni csak akkor fog, hogyha tényleg ki fog dőlni.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Már kidőlt. Azért dőlt ki, mert oda hordták a bontott törmeléket meg a vakolatot meg mindent és kinyomta. Emitt meg azért fog kidőlni, mert benne maradt az orgonabokor 30 éven keresztül.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az nyilván nyomja szerte-széjjel.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: A Mari néninek te mondtad a múltkor, hogy Mari néninek is kaszálhatunk meg csinálhatunk kerítést.

 

Dósa József polgármester: Az nagyon csúnya lesz ott, ha az kidől és nem lesz visszaállítva. Azt sem tudom, hogy vissza lehet-e még így egyébként.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Hát hogyne lehetne.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Hogyne lehetne. Elkezded bontani építeni, és megy folyamatosan.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Van neki kő is.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Hát akkor ott bánya van.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Az baj, hogy ilyen félig-meddig tufakő.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ez így van, tufakő.

 

Dósa József polgármester: Na, akkor most csak felszólítom saját hatáskörben. A múltkor kértünk egy hivatalos állásfoglalást az Építésügyi Hatóságtól a pincével kapcsolatosan, azóta sincs válasz rá.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Szégyelljék magukat.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nekik is van határidő.

 

Dósa József polgármester: Az is elképzelhető, hogy a tulajdonosok elküldték nekünk. Nekünk is el kellett volna küldeni nem?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Valamit válaszolni kellett volna. Én azt mondom, hogy írni kell neki, hogy ugyan tájékoztassanak már, hogy mit léptek ebben.

 

Serfőző Lajos István települési képviselő: Tominak is írni kell, személyesen beszélni vele Jegyző Úr. Meg lehet őt szépen kérni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Meg lehet kérni.

 

Dósa József polgármester: Jó, nekem ennyi lett volna. Nem tudom van-e még valakinek valami?

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Pont beszéltünk itt a helyi adókról, hogy hogy állnak. Jegyző Úr mondta, hogy összepakol erről valami anyagot. Még annak idején, tavaly.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Igen és mondtam is, hogy a föladóval kapcsolatban küldtem is ki szakirodalmat, ahol az adószakértő azt írja le, hogy a földadót, azt úgy felejtsük el, ahogy van.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: De ahol gyakorlatban csinálják ott hogy tudják csinálni?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Azokat is megtámadják, előbb-utóbb döntés lesz belőle.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: És az ingatlan adó amit beszéltünk?

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Azzal kapcsolatosan amit úgy hívnak, hogy telek adó, azzal kapcsolatosan meg ki fogom küldeni a Képviselőknek a Kormányhivatal által küldött körlevelet, amely pontosan ebben a tárgykörben tartalmazza azokat az észrevételeket, hogy mit lehet és mit nem. tanulságos lesz egyébként.

 

Nagy Sándor alpolgármester: De telek adó? Mi ingatlan adóról beszélünk. Azt mondtuk, hogy a 200 m2 fölött…

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Az voltaképpen telek adónak minősül és pontosan ebben a tárgykörben lesz. Hagy küldjem ki és majd olvassa el mindenki.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Megvalósítható? Az a kérdés.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Abban a formában, hogy ez négyzetméterhez kötve és csak bizonyos fajtájú ingatlanokat érintsen úgy nem.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor nem mindenre, csak alacsony négyzetméterre 0.- forinttal, a magas négyzetméterre meg mit tudom én 1000.- forinttal.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Nem Csaba, mondom.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Nem lehet szankcionálni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Csaba, hagy küldjem ki és akkor mindenki el fogja olvasni. Ezt nem én találtam ki, az Önkormányzatok által hozott rendeletek hibáit szedték benne csokorba, hogy ez az amiket nem lehet. Mindenki meg fogja kapni.

 

Dósa József polgármester: Van még valakinek valami?

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én kérném jegyzőkönyvbe írni azt, hogy most már harmadszor vagy negyedszer kérem meg Jegyző Urat, hogy nézze meg a földadóval kapcsolatos dolgokat.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Jó, megnézem. Most mondom, hogy a földadó legális bevezetésére lehetőség nincs. Kérem jegyzőkönyvbe venni ezt is.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én azt akarom hallani, hogy megnézzük, hogy hogy lehet. Kérdezzük meg azokat a településeket, akik ezeket már havonta szedik be.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Béla, adóügyi szakértők leírták, hogy ezt törvényesen bevezetni nem lehet. Kiküldtem a szakirodalmat.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Engem nem a szakirodalom érdekel, hanem az, hogy jó lenne nekünk is bevezetni.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Le van írva az is, hogy az országban körülbelül 9 helyen van.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Több az, mint 9.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Ennyi volt a szakirodalomban. Ezeket megtámadták mindet.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Akkor is vissza kell fizetnünk.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Most egy évig szeded, és ha nem kell visszafizetni akkor…

 

Nagy Sándor alpolgármester: Vissza kell.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: De ezt én már kiküldtem.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Az a baj, hogy meg se próbáljuk megnézni, hogy hogy lehet. Ez folyamatos küzdelem.

 

Pribéli Csaba György települési képviselő: Akkor útdíjat szedjünk a földutakra.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Én egyet szeretnék még hozzátenni, ha már itt vagyunk. Jöttem befelé és itt van valami kóbor kutya vagy valami ilyesmi. Állítólag nincs gazdája. Vagy gazdát kellene neki szerezni vagy csinálni vele valamit, mert állítólag a temetőn is szétrágja a koszorúkat, itt is ott is felbukkan, többen félnek tőle.

 

Novák Sándor települési képviselő: Igen.

 

dr. Molnár Sándor jegyző: Én nem láttam még ezt a kutyát.

 

Brezovcsik Béla települési képviselő: Egy jó állású kiskutya.

 

Nagy Sándor alpolgármester: Csoki barna színű.

 

Novák Sándor települési képviselő: Ha az ember oda akarja hívni, akkor menekül.

 

 

Több indítvány, javaslat, bejelentés nem hangzik el.

 

A polgármester az ülést 18.00 órakor bezárja.

K.m.f.

Dósa József                 dr. Molnár Sándor

polgármester                jegyző

Pribéli Csaba György

és

Markó József Csaba

jkv. hitelesítők

Go to top